Dit is wat je kan verwachten als je met ons gaat werken
Een nieuwsgierig bakkie koffie!
We maken kennis en daarbij willen we alles weten van jouw organisatie, het systeem dat je wil invoeren en waarom dit ingevoerd gaat worden. We vragen je alles wat we nodig hebben, dit gesprek duurt ongeveer een uur en is uiteraard kosteloos.
Offerte We laten je weten hoe wij je exact gaan helpen met jouw vraag. Geen ingewikkelde offerte van 25 kantjes, maar overzicht op een paar A4’tjes.
Kick-off waar je zin van krijgt We hebben besloten om met elkaar te gaan werken. Fijn.
We hebben een kick-off. Waar gaat het project precies om? Wat moet er allemaal gebeuren om te kunnen beginnen en uiteindelijk iedereen mee te krijgen? Wat heeft iemand nodig om zijn werk makkelijk te kunnen doen? Welke elementen moeten terugkomen op het intranet? Wie zijn allemaal betrokken? Wat kan er misgaan? Wat verwacht je aan weerstand?
In deze sessie ben je met je team. Is er nog geen team? Dan hebben we het ook daarover. Wie zijn belangrijk als ambassadeurs? Want dat is misschien wel de eerste belangrijkste stap: zorgen dat je enthousiaste mensen om je heen verzameld die samen met jou het werk gaan doen. De organisatie klaar maken voor de nieuwe manier van werken.
Aan het eind van deze sessie:
Heb je je team samengesteld.
Heb je inzicht in wat er gaat gebeuren en ook in wat er moet gebeuren.
Heb je een stappenplan tot en met je nieuwe systeem live gaat. Dat geeft rust.
Ben je enthousiast over je team en de mensen hebben er zin in. Ken je het verhaal van die neuzen dezelfde kant op? Nou, dat is hier!
Opties opties, opties Er zijn verschillende mogelijkheden, afhankelijk van de ondersteuningsbehoefte die jij hebt. Dit zijn een aantal opties die bijna altijd in ons programma terugkomen:
Adoptie en communicatieworkshop: je wil dat mensen in je organisatie een beetje gaan houden van de nieuwe digitale werkplek. Ze hoeven er niet over te praten op een feestje, maar je wil wel dat ze zich helemaal fijn en vertrouwd voelen ermee. Hoe zorg je dat dit voor elkaar komt? Ook voor die collega die graag zegt: hoezo al die nieuwigheid? Is toch nergens voor nodig? Jij wordt de nieuwe collega-fluisteraar! (soort van)
Klaarstomen ambassadeurs: uitleggen, coachen, antwoord geven op vragen. Hoe geef je als ambassadeur een workshop over het nieuwe social intranet? Hoe neem je collega’s mee in het werken met hun nieuwe digitale werkplek? Als ambassadeur heb je een nobele taak, maar niet altijd makkelijk. Hoe jij met plezier ambassadeur bent, ontdek je in deze workshop.
Wat zet je op het intranet? Hoe vinden mensen snel informatie die ze nodig hebben om hun werk goed te kunnen doen? Hoe richt je een kennisbank in? Hoe zorg je dat mensen jouw communicatieboodschap begrijpen? En leuk vinden om te lezen? Het werken met content krijgt veel aandacht in ons programma.
Hoe beheer je het systeem? Hoe zet je een stukje tekst in het systeem? Hoe plaats je beeldmateriaal? Ook dat komt standaard in ons programma terug. En hoe houd je alle informatie bij, als in: dat het overzicht helder blijft. Denk aan de kamer van je 7-jarige dochter: zo wil je niet dat het wordt! Chaos. Een bende.
Help, er zijn 6 verschillende versies van een belangrijk document. Informatie is overal en nergens te vinden. Een warboel. Afspraken maken over hoe je met de nieuwe digitale werkplek omgaat. Daar hebben we het uitgebreid over.
Tot slot begeleiden we de ambassadeurs met het live gaan. De ambassadeurs leggen aan hun eigen collega’s uit hoe en wat en alles rond de nieuwe digitale werkplek. Leuk en spannend, en soms heb je toch back up nodig. Hulp van ons en dat bieden we. Je staat er niet alleen voor. Soms zitten we erbij, soms kun je ons achteraf al je vragen stellen. Er zijn verschillende coachmomenten in deze periode.
Live, en dan?
Dan laten we je zeker niet los. Ook na de livegang zijn we er voor je met advies en ondersteuning bij de adoptie, optimalisatie of doorontwikkeling van je digitale werkplek. Een handige strippenkaart zetten we hier vaak voor in.
Wie zijn wij, de begeleiders?
Doreen en Chris. Aangenaam.
Ik, Doreen, heb een interne communicatie achtergrond en vooral ervaring opgedaan in het onderwijs. Ik word blij van een dag met een groep werken en ze te laten ervaren dat je met communicatie en goed luisteren echt het verschil kan maken.
Ik, Chris, richt me binnen Adoptics vooral op de techniek, maar vind de interactie tussen de mens en techniek het mooist. Ik word er blij van als het kwartje valt en mensen ineens zien ‘oh, zo werkt het nieuwe systeem, dat scheelt uren werk’.